Vzpomínka na Karla Pavlíka

21. 10. 2010

Stalo se tak nejprve 31. května 2010 vpodvečer u jeho hrobu na městském hřbitově v Ypres a podruhé následující den, 1. června, u památníku připomínající místo nedaleko belgického městečka Dranouter (viz plánek v příloze), kam stroj s pilotem dopadl, tj. asi 20 metrů za stávajícím památníkem. Pavlíkův spitfire se zabořil hluboko do svahu do zdejší jílovité půdy  a teprve v létě 1945 z něj mohlo být vyzdviženo jeho tělo a identifikováno. Přitom bylo zjištěno, že jíl tělo pilota velmi dobře uchoval a že bezprostřední příčinou jeho smrti byl zásah střelou ještě ve vzduchu. Na zem dopadl již mrtvý. Trosky stroje byly vyzvednuty až 29. 6. 1997, přičemž se ukázalo, že motor letadla se zabořil do hloubky sedmi metrů. Památník nedaleko místa dopadu Pavlíkova letounu byl slavnostně odhalen 28. 8. 1999. Je na něm vyobrazen reliéf pilotovy hlavy z profilu, znak RAF a obrázek kotěte spolu s nápisem „Mnoho štěstí“, které měl K. Pavlík namalovány na svém stroji.

Na obou těchto místech vykonali účastníci cesty pietní akt spojený s položením věnce. V Ypres se tohoto aktu zúčastnil také plk. Ondrej Hvorecký, vojenský atašé ČR v Belgii s chotí, který při této příležitosti obdržel pamětní plaketu ČsOL.

Seržant Karel Pavlík byl sestřelen během operace Circus 157 dne 5. května 1942. Operace RAF zvané Circus, které začala RAF provádět od 10. ledna 1941, znamenaly určitý taktický manévr spočívající v tom, že se značné množství britských bombardérů vydalo bombardovat cíle v Německu i jinde v Evropě, přičemž je doprovázel také značný počet stíhačů. Takové množství nepřátelských letadel pochopitelně vyprovokovalo ke vzletu také Luftwaffe, jejíž piloti se střetli s britskými, ovšem za podmínek určených RAF a tudíž pro její piloty výhodnějších. Do jisté míry tak RAF zopakovala taktiku Luftwaffe z Bitvy o Británii. Nevýhodou tohoto druhu operací, které se projevovaly ve značných britských ztrátách, byla především nutnost poměrně přesné organizace velkého množství strojů ve vzduchu.

Seržant Pavlík se svým strojem doprovázel onoho osudného dne letku bombardérů Boston, které bombardovaly Lille. Byl sestřelen na zpáteční cestě německým stíhacím esem Josefem Prillerem, který tím dosáhl svého 70. vítězství v leteckém souboji. Kromě K. Pavlíka a F. Fajtla, který se svým strojem nouzově přistál a dostal se zpět do Británie, byly při této operaci sestřeleny ještě tři další spitfiry. Další český pilot RAF, Václav Jícha, dokázal s mírně poškozeným strojem doletět do Británie.

Text a foto: Jitka Lenková

Související odkazy:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/16281

http://sites.google.com/site/grouphude/projects/dranouter-1942

http://www.vets.estranky.cz/clanky/vpm-belgie/ypres