V Krasíkově staví repliku legionářského vozu

18. 11. 2012

Bezdružice,
Krasíkov – Historický železniční vagón z roku 1901, ze kterého vznikne replika
vozu, jenž sloužil československým legionářům na transsibiřské magistrále, se v
současné době opravuje v dílnách statku v Krasíkově. Vagón sem byl převezen z
bezdružického nádraží na kamiónu.

Renovace vagónu je součástí projektu Legiovlak, kterým chce Československá obec
legionářská (ČSOL) připomenout vznik legií a založení samostatného státu.
„Legiovlak bude tvořit lokomotiva a sedm vagónů. Počítá se s vagónem štábním,
ubytovacím, polní poštou, zdravotnickým, dělostřeleckým, krejčovskou dílnou a s vagónem
zabezpečovacím,“ uvedl na internetových stránkách legionářské obce první místopředseda
ČSOL Jindřich Sitta.
Vagón, který se opravuje v dílnách krasíkovského statku, je prvním počinem
vznikajícího legiovlaku. Ten by měl kompletní vyjet na koleje v roce 2014.
„Hotový vlak bude jezdit po celé republice a v jednotlivých městech bude stát
vždy týden, kdy chceme školám nabídnout jeho využití v rámci výuky, aby se žáci
a studenti seznámili s historií československých legií a s tím jak se podílely
na vzniku našeho samostatného státu,“ uvedl podle serveru
obeclegionarska.cz Sitta.
Vagón, ze kterého vznikne první část legionářského vlaku, je podle Marka
Plochého z občanského sdružení Plzeňská dráha v dobrém stavu. „Vůz je z roku
1901 a je ve velmi dobrém stavu, takže výchozí pozice pro přestavbu byla
vynikající,“ uvedl. Z vozu zůstal v dílně v současné době pohromadě jen
podvozek. „Zůstal podvozek a střecha a chystáme se na opravu železných prvků na
podvozku,“ upřesnil v úterý Deníku Jindřich Sitta. Poté by měla přestavba pokračovat
dřevěnou nástavbou a pak bude třeba vyřešit vytápění, osvětlení a další funkce
vozu, který by měl po dokončení sloužit jako štábní vagón. „Začali jsme tím
nejtěžším vagónem, takže zatím ani není stanoven termín jeho dokončení, ale snažíme
se, aby to bylo ještě v letošním roce,“ uvedl místopředseda legionářské
obce. 

Vůz byl pořízen od Mladoboleslavského železničního spolku, který jej původně
chtěl používat jako obytný vůz. Spolek dva roky vagón opravoval. „Pak jsme zjistili,
že legionářská obec shání vozy do legionářského vlaku a řekli jsme si, že by
bylo lepší, aby vůz jezdil a udělal nějakou parádu, než aby jenom stál u
nás,“ vyjádřil se předseda spolku Martin Bárta. Vůz byl původně vyroben a
zařazen jako krytý vůz pro přepravu lehkých dlouhých nákladů (po vzniku
Československých státních drah nesl označení ZLD). „Pak byl přestavěn na obytný
vůz s využitím jako doprovodný k pomocnému vlaku a po dosloužení byl odstaven a
sloužil jako nepojízdný sklad součástek pro lokomotivy,“ popsal Deníku
Bárta historii vagónu. Spolek z Mladé Boleslavi jej zachránil před
sešrotováním, opravil a než jej prodal legionářské obci, byl vagón k vidění
například jako lazaretní vůz při ukázkách bojů první světové války.
Jiří Kohout, šéfredaktor – lokální VLTAVA-LABE-PRESS, a.s.Tachovský deník, foto: Tachovský deník

(Článek vyšel dne
7. března 2012 v Tachovském deníku, na web ČsOL vložil Ladislav Lenk)